Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΚΘΕΣΗΣ 1 (ΗΜΕΡΗΣΙΑ, ΕΣΠΕΡΙΝΑ, ΕΠΑΛ)

«Εμείς» και οι «μετανάστες»
Στα θεμέλια του ρατσισμού είναι κάποιοι μύθοι, που όλοι ξέρουμε ότι είναι μύθοι. Π.χ. οι μετανάστες «μας παίρνουν τις δουλειές». Όμως οι μετανάστες κάλυψαν πλήθος ανάγκες που ξέρουμε ότι δεν είχαν εργατικά χέρια. 

Γι’ αυτό άλλωστε και όσοι αναμασούν το μύθο, έχουν κι από έναν έως πολλούς μετανάστες στη δούλεψή τους. Οι οικονομικές αναλύσεις δείχνουν ότι οι μετανάστες ενισχύουν την ελληνική οικονομία. Ανέτρεψαν τους αριθμούς του δημογραφικού προβλήματος και τα σχολεία που έφθιναν γέμισαν παιδάκια, ανατρέποντας το φαινόμενο γήρανσης του πληθυσμού (που έχει και οικονομικές συνέπειες για τις αυριανές γενιές). 

Ο άλλος μύθος είναι η πολιτισμική «αλλοίωση». Ξενοφοβικό στερεότυπο που πρωτοεμφανίστηκε ενάντια στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σήμερα διαδίδεται με αφορμή το νομοσχέδιο για τα παιδιά μεταναστών. Παιδιά που εδώ γεννήθηκαν, εδώ πήγαν σχολείο, εδώ μεγάλωσαν και η ελληνική τους φωνή ακούγεται ισχυρή και πειστική: «Δεν είμαστε μετανάστες, χώρα μας είναι η Ελλάδα». Ο κίνδυνος «αλλοίωσης» στηρίζεται στο ψεύδος της πολιτισμικής «καθαρότητας». Δεν υπάρχει πουθενά στη γη λαός «καθαρός». Ολόκληρη η ιστορία είναι ατελείωτες συναντήσεις και διασταυρώσεις. Εκτός κάποιες ελάχιστες ομάδες απομονωμένες π.χ. στον Ειρηνικό που τις συνάντησαν ανθρωπολόγοι καθηλωμένες σε πρώιμα στάδια πολιτισμού, δεν υπάρχει κανένας λαός χωρίς ποικίλες αναμίξεις και πλήθος αλληλεπιδράσεις. 

Η μνεία και μόνο στην πολιτισμική «καθαρότητα» είναι αίτημα αποτρόπαιο. Αρκεί να διατυπωθεί και παραπέμπει αυτόματα στο ναζισμό και στη φυλετική του «λογική». Πρώτο βήμα της είναι η πολιτική εξάλειψης των «διαφορών». Η ανοχή σε αυτό το πρώτο βήμα αρκεί για να οδηγήσει στην τερατική πολιτική εξαφάνισης των «διαφορετικών» ανθρώπινων ομάδων. Εάν το ξεχάσουμε, θα βάλουμε στα θεμέλια της κοινωνίας μια νάρκη γιγάντια.

Ισχυρό αντίδοτο στους μύθους και ασπίδα απέναντι στους κινδύνους είναι η ορθολογική και επιστημονική αντιμετώπιση της μετανάστευσης. Τρέχον αφιέρωμα του περιοδικού «Σύγχρονα Θέματα» περιέχει δεδομένα νομικά, πληθυσμιακά, χωροταξικής παρουσίας των μεταναστών και αναλύσεις για τις κοινωνικές συνέπειες της αντιμετώπισής τους, που αναδεικνύουν τα πολλά τελείως καινούργια κοινωνικά προβλήματα του όλου φαινομένου που απαιτούν καινούργιες λύσεις και νέες πολιτικές.

Άννα Φραγκουδάκη, εφ. Τα Νέα, 10-03-2010.

ΘΕΜΑΤΑ
Α. Να αποδώσετε περιληπτικά το νόημα του παραπάνω άρθρου (ως 100 λέξεις).
Μονάδες 25

Β1. Η αρθρογράφος στην τελευταία παράγραφο του κειμένου αναφέρεται στη δημιουργία νέων κοινωνικών προβλημάτων εξαιτίας της μετανάστευσης. Σε μία παράγραφο 100-120 λέξεων να αναφέρετε κάποια από αυτά φροντίζοντας να τηρήσετε τη δομή της παραγράφου.
Μονάδες 10

Β2. «Τρέχον αφιέρωμα του περιοδικού «Σύγχρονα Θέματα» περιέχει δεδομένα νομικά, πληθυσμιακά, χωροταξικής παρουσίας των μεταναστών και αναλύσεις για τις κοινωνικές συνέπειες της αντιμετώπισής τους, που αναδεικνύουν τα πολλά τελείως καινούργια κοινωνικά προβλήματα του όλου φαινομένου…»: να μετατρέψετε την υποτακτική σύνδεση σε παρατακτική.
Μονάδες 5

Β3. (α) Ποιος είναι ο τρόπος πειθούς που διακρίνετε στην τρίτη παράγραφο του κειμένου; Αιτιολογείστε την απάντησή σας.
Μονάδες 8

(β) Το παραπάνω κείμενο ανήκει στο γραμματειακό είδος του άρθρου. Τα άρθρα διακρίνονται για τα ιδιαίτερα μορφικά χαρακτηριστικά τους και τον επικαιρικό χαρακτήρα τους. Πώς επιβεβαιώνεται η παραπάνω άποψη;
Μονάδες 7

Β4. έφθιναν, αλλοίωση, απομονωμένες, μνεία, αποτρόπαιο: να αποδώσετε το νόημα των παραπάνω λέξεων με μία συνώνυμη.
Μονάδες 5

Γ. Με αφορμή το ξέσπασμα ξενοφοβικών και ρατσιστικών εκδηλώσεων εναντίον των μεταναστών ή προσφύγων που ζουν στην περιοχή σας, το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει να καλέσει τους πολίτες του δήμου σας σε δημόσια διαβούλευση, ώστε να πάψουν τέτοιου είδους αντιδράσεις. Ως εκπρόσωπος της νεολαίας του δήμου σας αναλαμβάνετε με μία ομιλία 600 λέξεων να ευαισθητοποιήσετε τους συμπολίτες σας για το ζήτημα, καταγγέλλοντας τις ρατσιστικές και ξενοφοβικές τάσεις του πληθυσμού που υποβιβάζουν την έννοια «άνθρωπος».
Μονάδες 40